Dåben

Dåbsgaven  fra Egernsund kirke
Dåbsfolder  ( Dåbsfolderen vises i nyt vindue og kan udskrives )

Barnedåben
Før barnedåben henvender forældrene sig til præsten og aftaler, hvornår dåben skal foregå. 1-2 uger inden dåben får man besøg af præsten, eller man besøger præsten, så dåbshandlingen kan blive gennemgået og spørgsmål blive besvaret.
I Sønderjylland skal barnet være navngivet inden dåben. Forældrene skal have barnets fødsels-/navneattest, deres dåbsattester og - hvis de er gift – deres vielsesattest med til samtalen.
Børnene skal have 3-5 faddere, der alle selv skal være døbte. Hvis det ikke er en af forældrene, der bærer barnet til dåb, er det en af fadderne (som også kaldes gudmor/ gudfar). Fadderne er vidner på, at dåben har fundet sted - og ansvarlige for, at børnene lærer om kristendommen, hvis der sker forældrene noget. Børn skal være konfirmeret, hvis de skal være faddere.

Voksendåb
Til en voksendåb skal der være 2 vidner (svarende til fadderne ved en barnedåb). Men ønsker man at blive døbt, uden at nogen ved det, kan de ansatte i kirken fungere som vidner.
Ved voksendåb henvender man sig direkte til præsten